Jag kan faktiskt inte se nyttan med det. Det är helt okej att man går igenom ordklasserna och hur man böjer ord och varför det är så och pratar om allt runtikring. Det är självklart nyttigt. Men att eleverna ska lära sig alla regler utantill och namnen på alla ordklasser som ett flytande vatten och sen ha test på det, det känns knasigt tycker jag. Att de kan tillämpa kunskaperna är en annan sak. Det lär de sig inte genom att kunna alla regler (med konstiga namn) utantill. Tror jag.
Jag får en känsla av att det här med ordklasserna bara skrämmer iväg många och får dem att tycka att svenska är tråååååååååååkigt.
DET SOM ÄR SÅ ROOOLIGT!!!!!!
Om jag vore svenskalärare skulle massor av fokus ligga på att få unga människor att LÄSA. Det spelar ingen roll vad de läser utan ATT de läser. Att stoppa en tung vuxenklassiker i händerna på en högstadieelev som knappt läst en hel bok är ingen smart idé. Det är att döda läsglädjen.
Om jag vore svenskalärare skulle jag varje vecka släpa med eleverna till biblioteket och låta dem botanisera bland alla böcker. Låta dem känna doften av böcker, insupa den mättade luften och dämpade ljudet på ett bibliotek fyllt från golv till tak med böcker.
Om jag vore svenskalärare skulle jag visa filmatiserade böcker och sen sticka boken i handen på ungdomarna och låta dem läsa och så skulle vi diskutera vilka scener som inte kom med och om vi tyckte att det spelade någon roll.
Om jag vore svenskalärare skulle jag låta dem lyssna på hörböcker ibland, för att ge dem den där stora känslan av att fångas in i en bra historia och att se egna bilder i huvudet.
Om jag vore svenskalärare skulle jag bjuda in författare som de fått läsa innan och låta dem ställa frågor om dennes författarskap och tankar med böckerna.
Om jag vore svenskalärare skulle jag uppmuntra alla elever att skaffa en blogg där de dagligen publicerade texter. Texter som inte behöver innehålla något speciellt men där de ändå använder orden och bygger texter. Övning ger färdighet!
Jag tror att nyckeln till att kunna hantera svenskan i tal och skrift finns i läsningen. Ju mer man läser desto lättare blir det att förstå och hantera språket.
Bildkälla: http://abigaillarson.deviantart.com/art/Storytelling-168657075 |
Läsning ska starta tidigt.
På lågstadiet skulle jag som lärare alltid läsa högt ur en bok, varje dag, året runt.
På mellanstadiet skulle jag ordna en lässtafett och varje hundrade bok klassen läst sammanlagt kunde man fira på något sätt.
På högstadiet skulle jag se till att det lästes kontinuerligt på ett eller annat sätt. Jag skulle lita på att läsningen själv skapade suget efter mer läsning och att varje läsare själv höjde nivån på sitt läsare.
Jag skulle vilja få alla att känna den kärlek till böcker som jag själv har. Jag blir ledsen när jag tänker på att jättemånga barn aldrig någonsin kommer att upptäcka tjusningen med en bra bok. Att de aldrig kommer att känna den där längtan efter mer och njutningen av att inte vilja lägga ifrån sig en bok eller att boken för alltid förändrar ens sätt att se på världen.
Jag tror att det är världens svåraste jobb att vara svenskalärare. Det finns så mycket motstånd.
Läsa är trååkigt. Läsa tar tid. Varför läsa långa texter när man kan se snuttar på youtube i mobilen. Varför skriva korrekta meningar när man kan skriva brb ftw lol osv.
Varför läsa innan man somnar då man kan ligga och kik:a med sina kompisar eller se film in i det sista.
Boken och läsandet har ett stort hot mot sig. Snuttifieringen. Att det ska gå fort. Ingenting får ta tid i dag.
Jag skulle inte klara av att vara svenskalärare och jag beundrar alla som försöker och alla som får några elever att upptäcka böckernas underbara värld.
(Observera att detta inte är någon kritik och att jag inte har en aning om hur svenskalärare jobbar. Jag ser och hör bara det mina egna barn kommer hem med och vet inget annat. Allt jag skrivit här är bara tankar kring hur det kanske skulle kunna funka i en idealvärld med elever som sitter still och hungrar efter kunskap.)
Övriga bilder härifrån.
Og så må de få skrive. Uten retting med rød blyant som viser alle skrivefeil. Å skrive er å skape! Få tak i kreativiteten. Sette ord på sin egen verden. Få lage sin egen blogg, for den del. Fable og fortelle og drømme og kritisere. Alt sammen!
SvaraRaderaEllen
Ja, det är en stor förlust att så många barn i dag helt bytt ut bokläsande mot datahäng - för hela slanten! /B
SvaraRaderawww.lyckligagatans.blogg.se
Klart du skulle klara av att vara svenskalärare! En helt magisk svenskalärare :)
SvaraRadera/Marie
Vilka härliga bokbilder du har hittat! Håller helt med dej i vad du skriver, och förvånas ofta nuförtiden av hur stora skillnader det verkar vara mellan skolorna i Sverige och Finland. På ett forum jag deltar har det varit en himla debatt om läxor hela hösten, nånting som vi här på andra sidan pölen inte alls förstår oss på (antagligen för att man använder läxor annorlunda här, dvs har uppföljning och inte alltför stor mängd läxor i allmänhet). Plus att läsningen verkar gå ut på en del av det där som du skriver, vilket känns bra tycker vi. Ungarna är jämt i biblioteket tycker jag, har besök av författare nån gång per säsong, har allmän läsdag i skolan, får ha pulpetböcker som dom väljer själva (dvs böcker som dom får läsa när dom är klara med uppgifterna under timmen), men det är nog svårt att balansera det mot sms:språket och allt sånt där trots det. Speciellt nu här hemma när äldsta fick oss övertalad att få installerat skype, och dom inte ens chattar med varandra längre...
SvaraRaderaNorrlänningar är vi visst båda två :)
SvaraRaderaVilka otroligt snygga böcker! Vill ha!
Som bibliotekarie är jag helt med på dina tankar. Det viktiga är ATT det läser inte så mycket vad. Och att det får tid att läsaOch att lösa högt kanske är det viktigaste av allt. Inte bara när det är små. Fortsätt tills de går ut skolan, det ger så mycket mer ön bara boken.
Läsning är grunden för mycket. En fantastisk grund som skapar bättre förutsättningar och möjligheter för läsaren. Det är tragiskt hur mycket högläsning samt läsförståelse minskat i vårt land.
Jag är lyckligt lottad som får jobba mot barn och unga med att försöka locka till läsning.
Ja! LYLLO DIG!!!!!!!!
RaderaTycker du borde bli svenskalärare! Du skulle bli en underbar lärare som brinner för sitt yrke. Kram Camilla
SvaraRaderaVilket fint och viktigt inlägg! Jag har alltid läst mycket, men ALDRIG klarat ett enda prov på ordklasserna, vilket dragit ner mitt svenskabetyg i alla årskurser... Och det på en elev som läser minst 100 böcker om året, kan ju kännas lite löjligt. Jag försöker läsa för mina barn på kvällen, det blir inte varje kväll med 3-4 ggr per vecka, jag vill också att de ska hitta det underbara med att läsa. Min mamma och mormor jobbar/ har jobbat på bibliotek så hela min uppväxt kom intressanta böcker på hemleverans samtidigt som bibblan var min ungdomsgård där jag hängde efter skolan varje dag och senare kan jag (hrrmm) kanske ha skolat från högstadiet ibland för att istället läsa seriemagasin i de sköna sofforna som fanns där. Bibblan är för mig fortfarande som Forrest Gumps box of chocolates där det finns allt möjligt gott och fint, om jag har tid kommer jag alltid därifrån med mer än jag orkar bära... Du får skicka in en motion till utbildningsministern med dina bra ideér!
SvaraRaderaDu skriver så bra och ett viktigt inlägg..
SvaraRaderaOm man är pojk och tycker läsning är tråkigt .För att börja läsa måste läsningen vara intressant . Om motorer ,bilar ,musik eller vad som pojke man tycker är intressant.
.Att börja där .Att fånga läsningen.Att det är bra lärare i grundskolan,som ser barnen och deras inlärningsförmåga.Att barnen inte tittar upp i taket och förstår ingenting.
När jag hade fyllt 40 så började jag läsa svenska på komvux.Innan var det motstånd.
Där var inga ordklasser.Utan lusten att läsa först och främst.
En engång Persilja du tar upp ett viktigt ämne att få alla barn att läsa .
Håkan.S.