22 nov. 2013

Vad är film och vad är verklighet???

Igårkväll samlades alla i vardagsrummet vid elden då vår gamla timring tar en evinnerlig tid på sig att värmas upp när den väl blivit nerkyld. För alla er med tonåringar som absolut helst är i sina rum om kvällarna kan jag rekommendera att kyla ner huset för det var väldans mysigt när vi alla flockades i samma rum.

Det var faktiskt rena idyllen med filmtajm, läxläsning, slummer och handarbete i en enda röra.

Vi såg Känn ingen sorg och jag är väl sist av alla återigen men HIMMEL så fin den var!!! Jag älskade den. MEST av allt älskade jag scenografin av Wilda Wiholm. Nu när vi var många som såg den kunde jag ju inte pausa och njuta långsamt som jag ibland gör när scenografin är så fin att det blir prio ett. Såna filmer måste jag se flera gånger på raken. Först bara njuta och svepas med i historien, sen se den med fjärrkontrollen i högsta hugg och pausa och GLO GLO GLO. Sen se den i ett svep och bara njuta av miljöerna i ett flöde utan att egentligen följa med i historien och sen när jag studerat och insupit scenografin och filmfotot och ljussättningen med alla porer på kroppen DÅ kan jag se HELA filmen och njuta av både handling och allt det andra. Den här filmen är nog en av de vackraste jag sett. Så fint filmad i varje bildruta. Och miljöerna är de vackraste oavsett om de vistas i boxningslokalen, utomhus eller i de fantastiska hemmen. Farfarns söta kåk med röda dörrar med alla bilder på väggen!!! Underbart.



Kompisens ruffiga lägenhet i någon fabrikslokal-HELT magisk (snacka om industristil!!!) och det lyxlyxiga hemmet som Eva bodde i. Gillar ni vackra murrigflådiga bohemmiljöer så har ni något härligt framför er. (Om ni nu är som jag att ni inte såg den på bio. Gud vad jag ångrar det nu-på bio hade den varit än mer magisk.)
När jag ser en film som är sådär vacker hamnar jag i ett lite meditativt tillstånd. Jag njuter hejdlöst och plötsligt ser jag mig omkring med ögon som är snällare och mindre kritiska. Jag ser inte stök och ofärdigheter. Jag ser inte bristen på saker jag tänkt göra. Jag ser bara på mitt eget hus med samma meditativa sinnesstämning som jag tittar på filmmiljöerna. Så igår i detta tillstånd var jag extra nöjd med vårt vardagsrum. Det kändes nästan som om vår miljö blev ett med filmens. Konstig men härlig känsla.
Det spelade liksom ingen roll om jag tittade i teven eller i rummet. Samma känsla infann sig. Älskar att hamna i den stämningen.
Nu är det säkert några som inte fattar ett smack vad jag pratar om och ni är ursäktade. Det kanske bara är jag i hela vida världen som känner så här ibland. 














Förresten. Jag glömde säga. Tomas von Brömssen! Jag älskar dig!

9 kommentarer:

  1. Det är en kreativ umgängessalong du har och inget annat, så fina bilder! Och ja, jag tycker att ditt bord med sysaker och annat är helt underbart i alla ljus och lägen.
    Tack för filmtipset, måste liksom baxa mig mot att kolla film. Kanske starta med att köpa nå'n slags modernare variant än den tjock-tv på 14 tum som finns och står under en stol...Jag upplever det som ett problem att bestämma sig för vart teknikeländet ska placeras, känns som slöseri med yta då inget i teknikväg är upplyftande för ögat, men kanske roligt att ha ibland. Hm. Tips mottages tacksamt :)

    SvaraRadera
  2. Åh, en tjockteve kan du ha på nån bänk/kista/låda med hjul. Den platsar ju perfekt i rummet. Jag tycker tjockteveapparater på nåt sätt är mer estetiskt tilltalande än dessa platteves. Att ställa en platteve i rummet som jag gjort är liksom PLATT: En tjockteve är mer motiverada att stå mitt i rummet. Den bulliga kroppen passar liksom bättre och kan stå lite på snedden utan att det ser knäppt ut. Så rullar/flyttar du bort den då du inte ska se... :)

    SvaraRadera
  3. Åh du jag förstår..!!! och vad jag blev underbart sugen att se den där filmen jag med, och få den där samma känslan liksom *** Har ni kvar den och kan låna över den till oss? så kunde jag kila över och hämta den ikväll? Jag har en dårfinkar o dönickar hemma nu, har ni sett den? annars kan ni få hem den ***
    Ditt hem är som en film vännen!

    kramisar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ehm... mot mina principer såg vi den "olagligt". Dvs streamade från sida och idag när jag ville se den igen var den borta... Men jag ska köpa den så fort jag har råd. Och jo vi har sett dårfinckar och dönickar. Den är urbra juh.

      Radera
  4. ok :))) bra där! tror jag måste rusa till hemmakväll ikväll och fixa hem den minsann, om de har den där? och vill ni se dårisarna igen så fixar vi det på studs! lagar middag här..köttfärssås o spaghetti osar genom rummen..mmm...

    kramisar igen, Lycke

    SvaraRadera
  5. vi såg den!!! så bra så man vill ropa hurra !!! hyrde dock bara en så den måste lämnas tillbaka ivkäll! gick inte fixa till :) vill du jag kommer dit med den så vi ser den ihop en gång? tänkte också fråga vilken bok igen det var som du använde till väggen. glor lite på loppisar efter liknande. om du hittar nån med de där rätta gulnade bladen så hugg till mig så betalar jag. kom på var den ska va! i lillhallen innan köket - där finns liiite plats i allafall :)))

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var den! Jag har redan klickat hem den så den kommer postledes endera dagen. Det är en film jag MÅSTE äga. 139 kr på cdon. Värt varje krona. :) Ser jag en gulnad bok slår jag till. :)

      Radera
  6. Du är helt klart i te ensam om den känslan :) den drabbar mig också lite då o då. Skönt när det händer

    SvaraRadera
  7. Du är icke ensam :-)
    Och åååh den filmen måste jag ju se!!

    SvaraRadera