4 nov. 2013

Mörkrets makter.

Oj vad människan behöver ljus i mörkret! Ibland mer än vanligt.
Finast av alla ljuskällor som bjudits denna helg var alla de tusentals ljuslyktor som lyst upp kyrkogårdarna. Att besöka en kyrkogård under Allhelgonahelgen är en fantastisk upplevelse. Det vimlar av människor och ljus och aldrig känns väl platsen mer levande än då!

I helgen har det varit ljusfestival för tredje året i rad i vår stad och det är en fin motvikt till novmebermörkret och särskilt till det MÖRKER som drabbat en annan stad häruppe i vårt län. Det är förbaskat sorgligt att det finns människor som tycker att sånt är en bra affärsidé. Ännnu sorgligare är att det förmodligen ÄR ett vinnande koncept. Fyfan!!! Det är mörka makter inblandade. Människor som driver sånt här har en människosyn som gör mig mörkrädd. Men så länge män dras till såna verksamheter kommer det att finnas. Kommentarsfälten i olika medier om nyöppnandet av den ljuskänsliga verksamheten gör mig ännu mer mörkrädd. Vilken människosyn som luftas och hur otroligt hätska och hotfulla en del kommentarer är! Det finns en anledning att jag inte skriver ut vad jag menar. Jag vill till varje pris undvika att det googlas hit några anhängare.

Nä, tacka vet jag ljuset. I alla former!

Gammelstads kyrkogård.

Ljusshow till klassisk musik på Stadshuset.

Bidrag från stadens dagisbarn.

Stadshotellet i röd ljussättning.

En gigantisk blomtårta.


Pampiga tallar.

Klädda tallar.


Flytande stål (i äkta plast).

Hemmalyse.





3 kommentarer:

  1. Jätteroligt att få se staden i kvällsljus! Jag funderade över plasten på en av skänklarna när jag såg den i dagsljus. Trodde att den skyddade någon ömtålig växt, men nu förstår jag. Smart!
    Ulla

    SvaraRadera
  2. Och tacka vet man såna här härliga roliga bloggar som din! DET är glädje och ljus i mörkret att läsa, tack för att du delar med dej! Alltid roligt att titta in hos dej :)
    Hälsningar från dina fans Annica o Weronica

    SvaraRadera

  3. Hua, mörkerfurstarna, konsumenterna och framförallt offren är många, många och möjliggörs av människors hänsynslöshet. Jag undrar alltid vems dotter, syster, mamma som är "värd" att offras i den här vidriga verksamheten?
    Blomtårtan och de klädda tallarna var übercoola :) Ljus, humor, samvaro, det är en sann motvikt och en bra plattform att odla kärlek på/i.

    SvaraRadera