20 aug. 2013

Tack för att jag fick migrän idag!

Efter regn kommer sol och efter migrän kommer...ja...en explosion av kreativitet.
Jag tror allvarligt att min migrän som dyker upp då och då har en reningseffekt i min hjärna.
Det är absolut helt säkert en städpatrull som kommer på akututryckning och kallar in varenda liten städcell som finns däruppe, ja de kallar säkert in små städceller från hela kroppen och så jobbar och gnor de där små städcellerna allt vad de kan och de tar i så det knakar och brakar och de sopar och gnider och skrapar och det är nog då jag känner det som en migrän. Det gör så ont så ont så ont så jag bara sitter helt förlamad och kan inte tänka en endaste tanke eller röra en endaste muskel. Så blir jag sittande eller liggande och intar total stillhet.  Minsta rörelse orsakar svåra eftersvallsvärkar. Sen när de skurat och borstat och rökt ut och sköljt ut hela hjärnsystemet så börjar värken plötsligt avta allteftersom de små cellerna sticker iväg med sina små hinkar och kvastar och fejor och allt vad de använder för att skura bort allt smet och klet som segat upp hjärnan så till den milda grad att det krävdes denna akututryckning.
DÅ när hjärnan är alldeles ren och fin, då börjar det sippra in en massa roligt i huvudet. Det pirrar och bubblar och svirrar och hoppar och roliga idéer lägger sig i hörnen och lustar väcks och glädjesprallet får plats att dansa runt och allt blir bara så bubbligt att kreativiteten studsar runt och kommer fram hur lätt som helst.
Migrän är alltså något riktigt bra!

Jag har haft en sån där hjärnskrubbardag idag. De började redan igårkväll och har hållt på tills ganska nyss så det måste ha varit rejält inpyrt och skitigt däruppe. Men NU är det skinande blankt (det MÅSTE det ju vara så länge och noga som städcellerna har jobbat därinne). Jag har fått värsta lusten till en massa. Helt underbart. Till exempel kom jag helt plöstligt att tänka på det där omöjliga lapptäcket som aldrig blivit riktigt klart och fort åkte det fram och lika fort blev det klart.


Det är verkligen operfekt! Det är snett och vint och bubbligt med lappar av olika tjocklek och material och inga hörn stämmer överens och det var precis det som var min tanke med det här lapptäcket. Jag ville sy ett lapptäcke på mitt sätt. Precis hur jag ville. Utan regler, måsten och tradition. Bara sy efter eget huvud och se om det gick. Och det gick och det blev verkligen helt sitt eget. Det blev som jag skulle vara om jag var ett lapptäcke. Mönstrat, mångfärgat, slarvigt, snett, vint, fyllt av skavanker men glatt och spralligt och tacksam för att få finnas med trots alla dessa skavanker och brister.
Andra projekt som också legat till sig vill nu komma ut ur garderoben. Hjärnan är ren och ny och jag ska göra den till viljes och gå och vara lite kreativ här på min nya mysiga arbetshörna.
Känner ni att det är en migrän på gång tycker jag att ni ska låta den komma. Skippa tabletter och gift för att mota den i grind. Det är ju bara städet som vill fram. Låten dem komma!
Nu åskar det som attan. Loggar ut! Fort!!!

3 kommentarer:

  1. Jag tycker täcket var jättefint! Hur klipper du? Klipper eller skär? O syr du för hand eller maskin? Jag tänkte nämligen börja med det, verkar så himla skoj! :)

    SvaraRadera
  2. Haha, VARFÖR har du inte ett eget tv-program?! :D

    SvaraRadera
  3. Tess Therese: Tack. Det här täcket var ju lite speciellt mot hur jag annars gör. Det här sydde jag först för hand för att alla lappar var olika. Sen sydde jag band ovanpå alla skarvar för att hålla ihop det, och jag rev lapparna. Men i vanliga fall klipper jag dem och syr allt på maskin. De riktiga proffsen skär tygerna för att få dem riktigt raka och såna där vackra sexkantstäcken de sys för hand. Så det är lite olika hur man gör. Men enklaste lapptäckena är ju lika stora rutor som du syr ihop i remsor och sen syr du ihop remsorna.

    Anonym peppare: Haha, det vore skoj juh! (Hade ett eget inredningsprogram förra året och det var ju hur kul som helst.)

    SvaraRadera