1 aug. 2013

De eller dem?

Väldigt många verkar ha svårt för att veta när man ska använda de och dem. Många skriver dem i tid och otid och det stör mig en hel del när det blir fel, särskilt i dagstidningar som folk antagligen tror har ett korrekt språk. Uppenbarligen är det svårt så jag tänkte att jag kunde försöka hjälpa till att bringa lite klarhet.
Det bästa knepet tycker jag är att tänka sig meningen på engelska. På engelska är de=they och dem=them. När du är osäker kan du alltså byta ut ordet mot det engelska så hör du tydligare hur fel det låter.
Ta till exempel meningen De är sena. På engelska heter det alltså They are late och ingen skulle väl komma på att skriva Them are late. Det låter alltså  mer fel på engelska än på svenska. (Även om det i mina ögon ser jättefel ut med Dem är sena men tydligen tycker många att det ser okej ut då det ofta förekommer såna fel.) (Grön text är alltså den rätta meningen och röd den felaktiga.)

Är du ingen hejare på engelska så kan du istället byta ut de mot vi och dem mot oss i de meningar du är osäker på. De är sena blir vi är sena. Här kan du inte använda oss, (oss är sena) alltså inte heller dem.
Prova en mening med oss i: Pappa hämtar oss. Pappa hämtar dem. Här kan du inte använda vi (pappa hämtar vi) alltså inte heller de. För att minnas regeln tänk att vi och de har två bokstäver och oss och dem har tre.

Krångligt?
Jag skulle vilja säga att om man är osäker och vi/ossknepet inte funkar och  inte heller them/theyknepet, ja då tycker jag att man hellre skriver de än dem för det är oftast dem som används fel. Statistiskt sett borde det oftare bli rätt om du skriver de istället. Och så låter det inte fullt lika fel som när dem är felplacerat.

Om någon har ett enklare knep så berätta gärna! Det är ju inte svårt när man kan det, men det är svårt att förklara så att det blir lika lätt som det ju faktiskt egentligen är...om man kan det...! 

2 kommentarer:

  1. Jag skriver dom! :) (i bloggtexter alltså, plus använder det när jag pratar. Skall jag vara fin så använder jag de och dem, men vanligtvis är det dom som gäller)

    SvaraRadera
  2. Jag vet att en del tycker att man är språkfascist ibland när man tar upp en sån sak som du gör här. Jag håller fullständigt med dig dock. Barnsligt kanske, men en svag känsla av irritation smyger sig in i mig när just de/dem används fel. Varför har det blivit så vanligt?
    Sen säger ju många språkvetare att språk alltid ändras, strävar efter många förenklingar o.s.v, fast de/dem problemet ligger inte hos 15-åringar. Många vuxna skriver dem hela tiden. Det har sannolikt med talspråket att göra. Vi säger sällan något annat än 'dom'. Mina barn, som anser att jag har ett mossigt och arkaiskt språk påpekar ofta att det är ologiskt att ha de/dem när så många läser ut text som 'dom'. Kanske är det så? Tänk att lära sig svenska, så förvirrande det måste vara. Lära sig grammatik, de eller dem, sen säger alla ändå 'dom'.

    SvaraRadera