16 okt. 2013

Att göra en lampa av virkade dukar.

Att göra en lampa av dukar och tapetlim är ett pyssel jag länge haft lust att prova. Det var lättare än jag trodde men det kanske beror på att jag valde ett väldigt litet format. Eller jag valde inte, jag bad mannen köpa hem en påse ballonger och han kom hem med just dessa mindre ballonger. Det blev en perfekt storlek tycker jag nu även om jag sett framför mig en STOR spetsdukslampa.

Så här gjorde jag.
Först klädde jag ballongen med plastfolie eftersom plasten lossnar lättare från dukarna än ballong. 
Jag doppade helt sonika ner spetsdukarna i limhinken och skrapade av det mesta av limmet innan jag sen smetade fast dem en efter en på ballongen. Omlott förstås så att de håller ihop när ballongen sen tas bort.
Sen fick den stå och droppa av eventuellt överflödigt lim i den här jordglobsställningen som råkade vara i ett perfekt format. Sen hängde jag upp ballongen i sin ände nära ett element och så väntade jag i två dygn. När den kändes hård och stel var det dags att spräcka ballongen och sen peta bort plastfolien.

Eftersom ballongen inte var så stor kom jag inte in genom den lilla öppningen med handen men med en salladspincett gick det fint att lossa all plast. Lite trixigt var det allt.
Sen använde jag ståltråd och lampfästet från en julstjärna för att hänga upp den och få den att lysa.
Den blev fin och lyser bra. Den är finare i verkligheten eftersom ögat kan se vitt samtidigt som ljuset inne i lampan. Kameran visar mer kontraster än vad det blir i verkligheten.


Jag är nöjd. Däremot är jag inte säker på att den ska hänga precis där vid tehörnan. Det var bara det att jag ville fota den och där fanns en krok ledig. Snart hittar jag en bättre plats.

3 kommentarer:

  1. Superfin! Och jag bara älskar din tehörna, håller som bäst på att samla hyllor till en egen.. ;)

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Såg den på instagram, kul att få följa med hur den blev till!

    SvaraRadera
  3. Jag har också hyllor enbart för teburkat och tesilar :)
    Te kan man inte få för mycket av!

    SvaraRadera