25 sep. 2013

Några vänliga ord.

Ni vet såna där dagar då allt känns fel. En sån hade jag idag. Tills det vände.
Från det jag steg upp haltade det mesta. Jag hade ingen handduk när jag klev ur duschen (i mestadels kallt vatten) utom den sjöblöta som någon använt för att torka vatten på golvet med. Mjölken var slut och kaffefiltret vek sig. Mackan smakade vitlök för att någon lagt en odiskad kniv i diskstället och självklart regnade det ute.
När jag äntligen kom ihåg att åka och lämna blod två veckor för sent hade de stängt för utbildning. När jag hämtade ett barn på Ormberget efter en friluftsdag som jag lovat hann jag köra hem och kliva ur bilen och nästan sätta mig att sy när nästa ringde och hade slutat och behövde skjuts. Jag hämtade och hann precis hem och skulle precis sätta mig då...ja just det...nästa barn hade missat bussen och behövde skjuts.
Dagar då det flyter råkar de alltid ringa precis när en har hoppat in i bilen och inga extrasvängar behövs. Men idag var det haltardag och då blir det såklart missflyt.
Ni förstår nog ungefär hur dagen förflöt. Otur, missflyt och småirritation mest hela dagen.

Men så! När jag stod i kö och väntade på att få betala mjölken jag inhandlat, då knackar någon mig på axeln och en man i sina bästa år säger Jag måste bara få säga VILKET vackert hår du har! 
Kassörskan log, de bakom han som komplimerade log och mest av alla log jag och tackade för de snälla orden.
På vägen ut ur butiken log jag extra mycket bara för att en av sakerna som jag tyckt haltat mest under min skräpiga dag var att jag inte hade hunnit tvätta håret på morgonen då varmvattnet tog slut och jag kände mig ofräsch och hade helst velat gömma håret under en mössa och ändå tyckte någon att det var så fint att det värt att säga det!

Så mycket en sån sak kan göra för en annan människa! En komplimang är alltid välkommen. Det är gratis att ge, man kan aldrig ge för många och man kan aldrig slösa för mycket på dem.
Den mannen gjorde min dag. Efter det vände det. Jag har haft värsta flytet sen dess. Hunnit massor, lagat smarrig mat, njutit av Jess i New Girl som avslutning på dagen (älskar Jess och Schmidt och alla de andra) och nu har jag faktiskt INTE slarvat bort varken telefon eller glasögon innan jag ska dyka i säng något som vanligen annars händer och jag kan få ägna en kvart åt att röja runt efter det innan jag får gå och sova.
Tänk, allt tack vare några snälla ord!

2 kommentarer:

  1. :)
    Og jeg er enig, vi skal give komplimenter, når vi tænker på dem- sige dem højt.

    SvaraRadera
  2. Underbart! Jag blir glad av att läsa det! Inte det dåliga alltså utan komplimangen. Det krävs så lite för att säga nåt snällt och ändå görs det alltför sällan! Jag vet inte om du läste mitt svar på din kommentar....men vill du samverka? Kram från ett kallt nabben

    SvaraRadera