23 juli 2013

Prickig soffa och stenlagd gång.

Ge mig ett gäng stenar och jag är lycklig. Stenar har alltid fått mitt hjärta att klappa lite hårdare. Så vår gård är helt perfekt för mig. Hela jorden är full med sten. Det går inte att gräva utan att stöta på stenar av alla de storlekar. Det blir alltså en hel del sten över när man gräver. Förutom att dumpa dem på stenmuren (ack lycka att ha en stenmur när man älskar sten-det är som att ha världens fetaste bankkonto) kan man ha dem till att bygga rabatter och som jag gjort nu, lägga en stenlagd gång.

Framför växthuset har det bara varit jord och ogräs och det har blivit alldeles för fuktigt för att växthusets norrsida ska må bra. Jag har länge tänkt göra något åt detta och nu är det alltså äntligen gjort. Det blev finfint. Jag är nöjd för det ser lite ut som att det alltid varit så. Det är ju inte riktigt klart, massor av sand ska sopas ner mellan springorna efter att jag vattnat om och om igen. Allt för att sanden ska packas så bra som möjligt mellan och under stenarna.



Jag har alltså grävt ur ungefär en halv meter och sen fyllt på med sand.
Sand som packats med en fiberduk i botten.

Arbetsledaren...
En jäkla massa sand blev det. Stenarna är ju olika tjocka så jag har grävt ner dem försiktigt i sanden och försökt få dem att hamna på samma nivå. En gummiklubba har varit ovärderlig för att bonka dem på plats.

Ja, det var mitt stenprojekt det. Nu är det bara städning runtikring och lite efterjusteringar kvar.

Ikväll är det ljumt och dörren står fortfarande på glänt. Vi har inte alls haft samma FANTASTISKA värme som södra Sverige haft. Tvärtom, vi har haft kallt och blåsigt eller regnigt. En riktig SKITSOMMAR. Fast när södra Sverige har fint väder så talas det i media hela tiden om den FANTASTISKA sommaren och jag blir så trött på att det i riksmedia (som ska täcka hela landet) alltid bara utgår från hur det ser ut där.
Nåja, vi är vana att bli marginaliserade häruppe. Men ikväll kan vi ändå känna oss delaktiga i den FANTASTISKA sommaren...


I vardagsrummet har det hänt grejer. Kolla bara.
Ni ser väl?
Jamen kolla noga! Ser ni!?
Just precis. En bollfrans har flyttat in. Tjusigt värre. Den är faktiskt bara ditnålad för jag ville prova och det var som att gammsoffan blev alldeles till sig och jag tror bestämt att den tog sig en svängom till och med, så glad och sprallig blev den av att få lite piffning.

Allra helst hade jag velat klä om hela alltet i ett fint vackert sammetstyg men det får bli en annan gång. Tills dess får vi försöka hålla soffans humör uppe med lite småpiff. Tänk om jag skulle måla den prickig??? Tanken väcktes och jag testade först på datorn och visst skulle den bli snygg med prickar!!!

10 kommentarer:

  1. Självklart skulle den bli ljuvlg med prickar. Och du stengången, så himla fint det blev. Måste komma och besikta den. :)/Catti

    SvaraRadera
  2. Catti: Tack! Du är alltid välkommen! :)

    SvaraRadera
  3. Men wow vilket jobb! Superfin stenläggning!!
    Och bollfrans och eventuella prickar och den blå dörren och och och...ljuvliga bilder att somna till :-)

    SvaraRadera
  4. Jamen herregud ja! Bollfransen var ju det första jag la märke till :-D

    SvaraRadera
  5. jomen det är klart jag såg bollfransen! snyggt med prickigt också:)

    SvaraRadera
  6. Såg genast bollfransen och tänkte att oj, vilken bra idé! Jag gillar också stenar, och har använt alla stenar vi har grävt upp på gården, men på vår gård kommer det inte fram så stora stenar längre - bara glas och annat som man inte vill hitta... Jättefin stenläggning, gillar massor!

    SvaraRadera
  7. Underbart! Vilket jobb med stengången men vad fint det blev. Å klockren soffrans!

    SvaraRadera
  8. Vad härligt! Vilket hus är det egentligen ni bor i? Brukar fundera när jag passerar...

    SvaraRadera
  9. Väldigt fin stenläggning.

    Men du, förra året hade ni ju jättefin sommar i norr och vi här nere i södra/sydvästra delen av landet hade bara regn och blåst å ynka få grader. Då stod det i tidningarna om ert fina väder och det pratades om det i TV och radio... Jo, vi muttrade lite här nere då, inget som odlades ville ta sig ordentligt och vi frös.

    SvaraRadera
  10. AnnaA: Jo jag minns vår fina sommar men jag minns bara hur det rapporterades om den "usla sommaren" i riksmedia. Men man kanske hör det man vill höra. ;) Ingen vill ha en usel sommar. Så lång vinter som vårt land har borde det vara enmänsklig rättighet med en solrik sommar. Men det går ju tyvärr inte att lagstadga fram. ;)

    SvaraRadera