9 juni 2013

En kärleksförklaring.

Längst ner i vår trädgård, precis vid gränsen till närmsta grannarna finns de två saker som gjorde att jag föll pladask för just det här huset. Det var två saker som varken fotats eller nämnts av mäklarfirman i annonserna så när jag såg det för första gången slog hjärtat dubbelvolter av glädje över just dessa två komponenter.
Det var två saker som jag alltid haft lite magiska drömmar om i hela mitt liv.

Det var en stenmur och ett växthus.

Dessa två magiska saker gör vår trädgård komplett. De är pricken över i. Grädden på moset. Kronan på toppen. Ja alla liknelser som finns passar in på vad dessa två ingredienser gör för vår trädgård.

Att de sen ligger bredvid varann gör ju inte saken sämre.



Jag tycker så mycket om sten. Det har alltid varit en passion för mig. På alla resor har jag alltid kommit hem med stenar som souvenirer. Jag har alltid samlat på stenar. En stenmur är liksom den ultimata stensamlingen. Nu byggs muren på för varje år eftersom så fort vi sätter spaden i jorden säger det klang och vi stöter på en sten. De grävs upp och läggs på muren som sakta växer.
Vackra fönster har också alltid fått mitt hjärta att fladdra lite extra. Vårt växthus är fantastiskt vackert med sina stora gamla fönster. Gamla ladugårdsfönster kanske? Jag är så glad för de tidigare ägarna som satsat på dessa två viktiga ingredienser.
När vi var på visning sprang alla andra spekulanter runt inne i huset och tittade medan vi började ute och bara häpnade över växthuset och stenmuren. Jag hade bestämt mig innan jag ens gick in i huset. Ja innan jag ens vände upp blicken mot huset. Jag hade kunnat slå till där och då bara stenmurens skull. Underligt hur vissa saker kan få ens hjärta att smälta. Sånt som andra kanske inte ens ser!
 Förra sommaren hade vi för första gången sen vi flyttade in ork och tid att börja rensa upp bland alla enorma mängder brännässlor och hallonsly som vissa delar av trädgården innehöll. Vi är långtifrån klara men man anar hur fint det kan bli när vi en dag blir klara med rensandet. Och vi stöter på sten hela tiden. Många stora bumlingar. I fjol byggde vi en bumlingrabatt av alla stora bjässar vi hittade. Den matchar stenmuren perfekt och ligger precis framför växthusets ingång.

Nedan skymtar man huset längst upp till vänster. Det andra huset är baksidan av garaget där vi har verkstad och förråd och så en luftig vedbod.  Båda behöver en strykning av rödfärg.


 
Jag är mycket kär i vår trädgård. Den är magisk. Precis perfekt för just oss. Vi rymmer uteplatser, tvättlinor, studsmattor.  Man kan busa med Pommac och spela badminton. Det går utmärkt att tälta och spela fotboll. Verandan är basketplan och det mesta är ganska oömt och tåligt. Vi har tillfört syrener och rosenbuskar, odlinglådor och stenrabatter. Och för varje år tillkommer något.



Trädgård är mumma för min själ och det som är mest härligt är nog att det inte går att ha kontroll. Trädgården bestämmer en hel del själv och överraskar och överrumplar. Oftast är det glada överraskningar. Och säsongen har precis börjat!





Trädgård är LYCKA!

3 kommentarer:

  1. Jag hade också fallit pladask för både stenmuren och växthuset! Ser helt underbart ut!

    SvaraRadera
  2. Instämmer verkligen med kommentaren ovan!! Samlar på stenar själv och gör en liten mur vartefter. Min är inte riktigt hållbar,det blir att stuva om ibland,det är mest små stenar./ Eva W

    SvaraRadera
  3. Har denna regniga dag läst ikapp senaste veckornas inlägg och njutit av alla somriga bilder från trädgård, studentfirande och inte minst fina växthuset och den söta hammocken.

    SvaraRadera